Beslutsdatum
2021-12-14
Typ
Gruppresa
Efternamn
Dolke
Organisation
Ålands gymnasium
Huvudsakligt land
Finland
Syfte
Att aktivt arbeta för ett förebyggande av hatretorik och rasism samt främjande av samhällelig delaktighet är en av skolans centrala uppgifter. Grunden i en hårdare retorik – som bottnar i hat och fördomar - kan låta sig bekämpas med kunskap. I skolan arbetar vi med att förebygga okunskap och otydlighet, samtidigt som vi som lärare även försöker tala om hur komplex världen och norden är idag. För att ge möjlighet till en utökad förståelse är det viktigt att uppleva världen på riktigt. En studieresa innebär inlärning via erfarenhet och aktiv inlärning för att helhetsmässigt ta in och gemensamt bearbeta kunskap. Omgivningen, kulturen och dess kontraster har potential att tydliggöra egna föreställningar och kultur samt göra frågeställningar tydligare i en omgivning där flera frågor finns på ytan. I samarbete med STI planerar gruppen om 15 gymnasieungdomar och tre lärare att under projektet även producera ett studiematerial om Jerusalem och konflikten i mellanöstern. Det som gör detta studiematerial unikt är att vi planerar att våra ungdomar på förhand deltar i föreläsningar i skolan, läser in sig på något område kopplat från Jerusalems historia till dagens situation i Israel/Palestina. Genom att engagera ungdomarna själva i upplägget med egna frågeställningar strävar vi efter att hitta både det språk och den form som ungdomar är bekanta med idag. Materialet planeras att främst vara kortare och längre videofilmer.
Beviljad summa
91 000

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.